تفاوت جعبه‌ی سفارشی و جعبه‌ی آماده + نکات مهم

جعبه‌ی سفارشی بهتر است یا جعبه‌ی آماده؟ این دو چه تفاوتی دارند؟ شاید تابه‌حال بارها در تلویزیون، تبلیغات محصولات غذایی برند‌های مختلف را دیده باشید. تمامی این برندهای بزرگ بسته‌بندی مخصوص و به‌قولی سفارشی‌شده‌ی خود را دارند، طراحی، دیزاین، برندینگ هرکدام متفاوت از دیگری است. بسته‌بندی محصول، می‌تواند برداشت خوبی در ذهن مشتری از محصولات شما ایجاد کند یا یک تصور ذهنی نامناسب برای او بسازد. پس کدام را باید انتخاب کنید؟ بسته‌بندی آماده یا سفارشی؟ اجازه دهید تفاوت‌های قابل‌ توجه بین دو نوع بسته‌بندی را در کنار هم بررسی کنیم.

بسته‌بندی آماده

بسته‌بندی آماده بسته‌بندی از پیش ساخته شده‌ای است که اندازه، شکل، رنگ یا طرح آن چندان سفارشی‌سازی نشده است. می‌توان آن را با قیمت ارزان در عمده‌فروشی‌های تولید انواع بسته‌بندی تهیه کرد. بااین‌حال این نوع بسته‌بندی، محدود به اندازه‌ها، سبک‌ها و رنگ‌های از پیش‌ تعیین ‌شده‌ی جعبه است، که هویت یا پیام منحصربه‌فرد یک شرکت یا برند را منتقل یا منعکس نمی‌کنند. بسته‌بندی آماده، بسته‌بندی آسانی است که تهیه، دریافت و استفاده از آن آسان است. بااین‌حال، همان‌طورکه از نام آن پیداست، «همان‌طورکه هست» با کمی سفارشی‌سازی در دسترس است. منظور از سفارشی‌سازی شده از قبل چیست؟ منظور از سفارشی‌سازی شده از قبل، این است که این جعبه یا کارتن طراحی آن انجام شده است و به‌همان‌صورت به فروش می‌رسد.

از آن‌جایی که کاملا واضح است، این نوع بسته‌بندی مطابق با نیازهای شما ساخته نشده است و ظاهر و احساس عمومی خواهد داشت. بسیاری از مشاغل و پیج‌های کاری ممکن است از همین نوع بسته‌بندی استفاده کرده باشند به همین سبب پیام خاصی از برند شما هم به کاربر منتقل نخواهد شد. بیشتر اوقات، انتخاب موارد مهم پیش‌فرض در بسته‌بندی‌های کالا از سوی انبارهای حمل‌ونقل و بخش نهایی تولید صورت می‌گیرد. اما در نهایت، اگر نیاز به فروش محصول خود دارید و به تأثیر آن نسبت به مصرف‌کنندگان خود اهمیت نمی‌دهید، می‌توانید بدون نگرانی از بسته‌بندی‌های آماده استفاده کنید. اساسا، بهترین بخش استفاده از بسته‌بندی آماده این است که سریع تولید می‌شود، همیشه در دسترس است و در اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد. همچنین، مقرون‌به‌صرفه است، بنابراین اگر به‌دنبال راه‌هایی برای صرفه‌جویی در بودجه هستید، بسته‌بندی انبار آماده می‌تواند راهی برای حفظ سرمایه‌ی شما باشد.

بسته‌بندی سفارشی

بسته‌بندی سفارشی از ابتدا براساس نیاز شرکت به‌جای استفاده از بسته‌بندی آماده طراحی و تولید می‌شود. فرآیند تولید بسته‌بندی سفارشی شامل اصلاح مواد، اندازه، شکل، رنگ، طراحی، تکمیل و سایر مشخصات بسته‌بندی است. تصور کنید که محصول شما دارای شکل، اندازه یا طرح منحصربه‌فردی است. اگر چنین است، ممکن است به بسته‌بندی تخصصی و ساختاریافته‌ای نیاز داشته باشید تا شکل کالا را برجسته کنید و آن را ایمن نگه دارید. بسته‌بندی سفارشی می‌تواند به شما در این امر کمک کند. علاوه‌براین، بسته‌بندی سفارشی در طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها، شکل‌ها، رنگ‌ها و سبک‌ها موجود است، به‌علاوه شما می‌توانید تقریباً هر قسمت از جعبه‌ی بسته‌بندی خود را با طراحی خاص برند خود شخصی‌سازی کنید. ما فقط درمورد ساختار و طراحی صحبت نمی‌کنیم، بلکه درمورد جلوه‌های چاپی اضافه شده نیز صحبت می‌کنیم که برند و محصول شما را واقعاً متمایز می‌کند تا اثری ماندگار به‌جا بگذارد.

بیشتر بخوانید  سفارش جعبه هاردباکس با چاپ فلکسو اختصاصی

چه زمانی از بسته‌بندی آماده و سفارشی استفاده کنیم؟

ممکن است بین بسته‌بندی آماده یا بسته‌بندی سفارشی سرگردان باشید، بنابراین در این‌جا فهرستی از موارد مهم جهت تصمیم‌گیری بهتر شما لیست شده است.

شما باید بسته‌بندی آماده را انتخاب کنید اگر:

شما نمی‌خواهید هزینه‌های چاپ سفارشی را در بودجه‌ی خود لحاظ کنید تازمانی‌که شما یک کسب‌وکار استارتاپی هستید و بودجه‌ی کمی دارید. این قابل درک است زیرا شما به‌دنبال راهی اقتصادی برای انجام مطالعات بازار یا انجام تبلیغات دیگر هستید.

شما باید بسته‌بندی سفارشی را انتخاب کنید اگر:

  1. شما در حال ارائه‌ی یک محصول لوکس هستید و می‌خواهید آن را با ظاهری خاص در ذهن مشتری ثبت و ارائه کنید.
  2. شما می‌خواهید از بسته‌بندی سفارشی برای تناسب اندازه، شکل، طرح آن با شکل محصول خود نهایت استفاده را ببرید.
  3. شما می‌خواهید که مصرف‌کنندگان کالای شما را در پلتفرم‌های دیگر بشناسند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.
  4. شما بسته‌بندی منحصربه‌فرد می‌خواهید و آماده‌اید برای برندینگ محصولات خود مبلغ بیشتری بپردازید.
  5. شما حجم زیادی از بسته‌بندی‌های چاپی مورد نیاز دارید، بنابراین می‌خواهید تمام جنبه‌های تولید بسته‌بندی خود مطابق با استانداردهای خاص شما سفارشی شود.

 

چرا بسته‌بندی محصول اهمیت دارد؟

بسته‌بندی سفارشی تولید و ساخته می‌شود تا با نیازهای یک بخش خاص از جمعیت مطابقت داشته باشد. همچنین بسته‌بندی محصول شما تأثیر غیرمستقیم اما مهمی بر میزان فروش و جذب مشتری خواهد داشت. اجازه دهید آن را با یک مثال در این‌جا توضیح دهم. یک تولیدکننده‌ی محلی خرما، بسته‎بندی محصول خود را به‌طور معمولی انجام می‌دهد زیرا آن را به تاجران محلی، فروشندگان و غیره در آن منطقه یا جغرافیای خاص عرضه می‌کند، اما اگر همان خرماها فقط به چند فروشگاه / انبار / نمایندگی‌های برند‌های مختلف صادر شوند. در خارج از کشور، معمولاً از سازنده می‌خواهند آن را در بسته‌بندی متفاوتی بسته‌بندی کند که مجموعه‌ای از مخاطبان مختلف مانند مراکز خرید بزرگ، هایپر یا سوپرمارکت‌ها را هدف قرار می‌دهد. از طرف دیگر بسته‌بندی سفارشی به‌معنای بسته‌بندی کردن محصولی خاص باتوجه‌به اندازه و شکل آن و تغییر بسته‌بندی باتوجه‌به نوع محصول است. در این نوع بسته‌بندی نیاز محصول از نظر دما، ایمنی، اندازه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سفارشی‌سازی نیازمند فرآیندی است که شامل:

ابتدا اندازه‌گیری‌های دقیق، طراحی براساس نیاز، نمونه‎برداری، نکات تولید و حمل‌ونقل می‌باشد. جعبه‌های بسته‌بندی آماده را می‌توان در هر مکانی بنا به ‌نیاز استفاده کرد. بسته‌بندی سفارشی مختص محصول برند شما است و فقط برای یک محصول مشخص شده قابل طراحی و استفاده است. این جعبه‌ها به بسته‌بندی دیگری نیاز ندارند و آماده‌ی استفاده هستند.

بیشتر بخوانید  هاردباکس تبلیغاتی

تفاوت و مزایای بسته‌بندی سفارشی و بسته‌بندی آماده

ذکر این نکته مهم است که هر دو تفاوت‌های زیادی دارند. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری؛ لیست زیر را از تفاوت بین بسته‌بندی سفارشی و آماده مشاهده کنید:

مقرون‌به‌صرفه بودن:

بارزترین تفاوت بین این نوع بسته‌بندی، تفاوت در مقرون‌به‌صرفه بودن است. شاید به‌دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، مردم همچنان بسته‌بندی‌های آماده را انتخاب کنند. جعبه‌های از پیش ساخته شده به  ‌صورت عمده تولید می‌شوند و انبار می‌شوند، بنابراین ارسال و انتقال آن‌ها به آدرس تعیین شده شما، پول کمتری می‌طلبد.

اندازه و ابعاد متغیر:

بسته‌بندی سفارشی به مشتریان این امکان را می دهد که هر ویژگی را که می خواهند از بسته‌بندی محصول خود اضافه یا حذف کنند. شرکت‌ها، می‌توانند اندازه و ابعاد هر جعبه را متناسب با محصولات خود انتخاب کنند.

زمان چرخه‌ی تولید:

بسته‌بندی سفارشی اگر دارای طراحی از پیش تعیین شده نباشد حداقل به 10-12 روز نیاز دارد تا به درب مشتری برسد. بخش پالت رنگ، تولید تخته کاغذ و برش قالب همگی زمان‌بر هستند اما نتیجه‌ی آن معمولا مشتریان را هیجان‌زده می‌کند و برند شما را در ذهن‌ها ثبت خواهد کرد. توجه داشته باشید که بسته‌بندی مناسب تاثیر مستقیم در تصمیم‌گیری مشتریان برای سفارش مجدد از برند، تولیدی، شرکت و پیج شما خواهد داشت.

محتوای سفارشی و شعارها:

برای استارت‌آپ‌ها یا حالتی که نیاز به  تبلیغات ندارید، می‌توانید به‌سراغ بسته‌بندی‌های آماده کالا بروید.

تصویر برند شما:

اگر یک بسته‌بندی اختصاصی بتواند هدفی دوگانه داشته باشد چه؟ محافظت همراه با تبلیغ محصولات شما. اگر امسال قصد دارید استراتژی‌های هوشمندانه‌ای اتخاذ کنید، بسته‌بندی سفارشی مناسب‌ترین گزینه برای بالا بردن سطح شناخت مشتریان نسبت به برند شما و افزایش تمایل به خرید است. زمانی‌ که آگاهی از برند، اولین گام بازاریابی و برندسازی است؛ جعبه‌های سفارشی پرطرفدارترین راه برای به تصویر کشیدن برند شما هستند. به‌این‌ترتیب بسته‌بندی سفارشی امتیاز بیشتری نسبت به بسته‌بندی آماده می‌گیرد.

سخن آخر

بگذارید مثالی واقعی برای شما در این خصوص بزنم تا راحت‌تر تصمیم بگیرید. باتوجه‌به خبرگزاری ایسنا، عضو شورای ملی ایران گفته است؛ زعفران ایرانی در بازارهای بین‌المللی با نام کشورهای دیگر صادر و به فروش می‌رسند. زمانی که ما بیشترین مقدار زعفران را تولید می‌کردیم، بازار عرضه‌ی این طلای ناب کساد شده بود؛ زیرا در برندینگ و ارائه‌ی محصولات خود مشکل داشتیم. کشورهایی همچون افغانستان، امارات، اسپانیا و چین گونی‌گونی زعفران ناب ایرانی را به‌نام خود در بسته‌بندی‌های شکیل و زیبا در بازار می‌فروشند و سود می‌برند. به ‌همین‌ خاطر بسته‌بندی محصول چیزی جز صرفاً محافظت از محصول است.