مراحل تولید کارتن در کارخانه های کارتن سازی

فرم خارجی محصول اولین موضوعی می باشد که مشتریان می توانند تشخیص دهند؛ ولی باید بدانیم که بسته بندی تنها وسیله ای به منظور نمایش محصول نمی باشد؛ چرا که طرحی که به منظور بسته بندی محصولات شما انجام می گیرد باید قدرت، دوام و کیفیت بالایی برای نگهداری از محصولات را داشته باشد. برخی مواقع فروشگاه ها برای انبار کردن محصولات خود از آن ها استفاده می نمایند و در برخی مواقع به منظور جذب مصرف کنندگان و نگه داشتن کارتن ها و استفاده مجدد از آن ها برای اهداف دیگری از کارتن های بسته بندی به کار گرفته می شود. از کارتن به منظور بسته بندی محصولات خوراکی از جمله مواد غذایی مایع مثل آب میوه و شیر استفاده می نماید. از کارتن های سنگین تر به منظور بسته بندی محصولات سنگین تر استفاده می شود. از برخی از کارتن ها برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می گردد. در ساخت کارتن، یک سری مراحل انجام می شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت:

مراحل تولید کارتن:

ساختار کارتن بسیار ساده می باشد. گاهی کارتن ها به شکل 3 لایه و 5 لایه به تولید می رسند که به آن ها ورق سینگل می گویند. هر تولید کننده کارتن باید برای شروع، یک دستگاه خط برش کارتن داشته باشد. ولی باید از پیش کارتن های مصرف شده که غیر قابل استفاده می باشند را از سطح شهر ها جمع آوری شده باشند که این کار را شهرداری ها صورت می گیرند و آن ها را به گارگاه های پرس ضایعات  انتقال می دهند. در آن جا ضایعات کارتن را با مقداری آب مرطوب می نمایند و داخل دستگاه می اندازند و آن ها را به شکل مکعب مستطیل در خواهند آورد.

در برخی از کارخانه های کارتن سازی این امکان وجود دارد که مواد اولیه و خمیر کاغذ را از چوب تهیه کنند که ورق کارتنی که تولید می گردد از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار می باشد. به این ورق کرافت گفته می شود؛ چرا که مواد اولیه ی آن از چوب می باشد. در این کارتن سازی ها همچنین نوعی کاغذ تحت عنوان کاغذ فلوتینگ تولید می گردد که بسیار محکم و قوی می باشد. ولی در کارخانه هایی که از بازیافت کارتن و ضایعات کارتن استفاده می نمایند تولید ورق کارتن دو قسمت کلی داشته که شامل: تولید خمیر از ضایعات کارتن و خط تولید کاغذ یا ماشین کاغذ می باشد.

در تولید خمیر در آغاز باید ضایعات کارتن را وارد مخزنی به نام هیدروپالپر نمایند که همراه با آن مقداری ناخالصی از آن جدا می گردد. محصولی که از هیدروپالپر به دست می آید وارد مرحله ای که توربورسپراتور نام دارد، می شود. در این مرحله الیاف کارتن از هم جدا می گردند و ناخالصی ها را نیز  از آن جدا می کنند و در ادامه جهت این که به کاغذ کارتن استحکام بیشتری داده شود به آن رزین و سولفات آلون اضافه می نمایند و همچنین به منظور این که الیاف کاغذ بهتر به هم بچسبند به آن نشاسته اضافه خواهند کرد.

مراحل تولید کارتن

مرحله ی بعدی تولید کننده کارتن خمیر سازی می باشد که به وسیله ی ارتعاشات، ناخالص هایی که از مراحل پیش به جا مانده است را جدا خواهند کرد. سپس محصول به دست آمده را وارد مخزن های بتنی می نمایند در این مخزن ها عملیات یکسان سازی صورت می گیرد و خمیر به کمک همزن هایی، یکدست و یک نواخت می گردد. (نکته: کیفیت خمیری که در این مرحله به دست می آید به کیفیت ضایعات کارتن بسته است و همچنین هر چه که کارهای مربوط به ساخت خمیر با توجه بیشتری انجام گردد کیفیت محصول نهایی بهتر می شود.)

بیشتر بخوانید  معرفی و بررسی شاپینگ بگ | جایگزین کیسه های خرید

مرحله ی دوم خط تولید و ماشین کاغذ:

در این مرحله خمیر به دست آمده وارد ماشین کاغذ سازی تحت عنوان هد باکس می گردد، این ماشین دو وظیفه داشته که یکی این است که با فشاری که در همه ی نقاط به خمیر وارد می نماید سبب می شود تا ضخامت کاغذ در همه ی سطح خمیر یکسان شود و دوم این که سبب تنظیم جهت ضخامت کاغذ می گردد. سرعت ماشین عامل دیگری می باشد که در ضخامت کاغذ اثر می گذارد بدین شکل که هر چه سرعت ماشین زیاد باشد ضخامت خمیر بدست آمده کم بوده و هر چه سرعت کمتر باشد ضخامت خمیر ببیشتر می شود. اگر ماشین هد باکس درست کار نکند سبب بروز یک مشکل بزرگ می گردد و آن هم عدم یکنواختی در ضخامت کاغذ می باشد. خمیر پس از عبور از هدباکس بر روی توری های اولیه قرار می گیرند که وظیفه ی این توری ها آب گیری خمیر می باشد که خمیر شکل اولیه ی کاغذ را به خود می گیرد. آب گیری باید در همه ی نقاط خمیر به صورت یکسان صورت گیرد تا کاغذی که بدست می آید رطوبت یکسانی داشته باشد. از حساس ترین مراحل تولید کاغذ، مرحله ی پرس آبگیری می باشد. در این مرحله آب کاغذ به وسیله ی غلطک های پرس گرفته می شود بدین صورت که خمیر کاغذ از توری های اولیه جدا می گردد و در بین غلطک های پرس آب گیری قرار می گیرد و سبب می گردد رطوبت در همه ی سطح کاغذ یکسان شود؛ اما اگر تناسب سرعت در این مرحله وجود نداشته باشد کاغذ بدست آمده به آسانی به علت نداشتن مقاومت لازم از هم جدا می گردد.

مرحله ی دوم خط تولید و ماشین کاغذ

کاغذ بدست آمده از مراحل بالا وارد خشک کن ها می گردد که خشک کن ها سیلندرهای حرارتی می باشند که با بخار، رطوبت کاغذ را می گیرند. هر چه که سرعت خط تولید بالاتر برود کاغذ مرطوب تری خواهیم داشت و بالعکس. در این جا ما کاغذی با درصد رطوبت لازم را داریم که بر روی کپسول های ویژه در ابتدای وایندر کلاف بندی می گردد. سپس وارد مرحله ی نهایی می شود به منظور پیچیده شدن و گرفتن لبه های اضافی پس از این که لبه ها یکنواخت شدند. در این مرحله نقاطی از کاغذ که دچار پارگی شده، چسبانده می شود و پس از آن وارد خط تولید ورق کارتن می گردد و از آن جهت ساخت انواع کارتن در کارخانه های تولید کننده کارتن به کار گرفته می شود.

نواع کارتن در کارخانه تولید کننده کارتن:

انواع این کارتن ها را در زیر برای تان شرح داده ایم:

اول، کارتن دایکاتی:

کارتن دایکاتی یکی از محصولات ما در کارخانه تولید کننده کارتن می باشد و به کارتن هایی که شکل خاصی ندارند کارتن دایکاتی می گویند. در تولید کارتن های دایکاتی نیاز به قالب می باشد استفاده از این قالب ها سبب می شود تا کارتن ها در خط برش های صاف تولید گردد. به منظور تولید این کارتن ها از دستگاه دایکات استفاده می گردد. انواع دستگاه هایی که در تولید کارتن دایکاتی از آن ها استفاده می شود؛ شامل: دستگاه دایکات پینگ پونگی، دستگاه دایکات فکی، دستگاه دایکات روتاری یا دوار است.

بیشتر بخوانید  18 ایده خاص برای بسته بندی محصولات با هاردباکس

دوم، کارتن لمینتی:

لمینت در لغت به معنای چسباندن می باشد. لمینت یکی از خدمات بعد از چاپ بوده که در بسته بندی محصولات نقش بسیار مهمی دارد. کارتن های لمینتی سبب تسهیل در حمل و نقل می گردند و کیفیت و کمیت محصولات را در سطح بالایی نگه می دارند. این بسته بندی ها از نظر ظاهری بسیار شکیل می باشند و بسیار مقرون به صرفه هستند.

کارتن لمینتی

سوم، کارتن معمولی:

کارتن های معمولی یا عادی که در همه جا پیدا می کنند؛ به طور معمول مناسب ترین کارتن ها از نظر قیمت به منظور بسته بندی محصولات می باشند. معمولا این کارتن ها به رنگ قهوه ای وجود دارند. کارتن های معمولی چهار درب در بالا و چهار درب در پایین دارند این کارتن ها در کارخانه های تولید کننده ی کارتن به وسیله ی ماشین های یونیت چاقو و چاک زن تولید می گردند.

چهارم، کارتن های سه لایه:

این کارتن ها به خاطر داشتن 3 لایه از محصولات در مقابل ضربه، رطوبت و غیره محافظت می نماید. در زمان تولید این کارتن ها از کاغذ های بازیافتی استفاده می گردد. لایه ی بیرونی کارتن در مقابل آب مقاوم می باشد. به منظور این که بتوان این لایه از کارتن را تولید کرد باید از چوب درختانی مثل کاج و صنوبر استفاده نمود. از کارتن های 3 لایه اغلب به منظور تولید کارتن های پستی، کارتن های اسباب کشی، کارتن های بسته بندی محصولات تولیدی در صنایع غذایی، کارتن تخم مرغ، کارتن میوه و غیره استفاده می گردد؛ چون که این کارتن ها باید بسیار محکم و مقاوم باشند.

پنجم، کارتن های 5  لایه:

کارتن هایی می باشند که از 5 لایه که سه لایه ی آن صاف و دو لایه ی آن فلوت ( از نوع  A، B، C، E ) هستند تشکیل می شوند. این کارتن ها به خاطر این که نسبت به کارتن های 3 لایه در زمان تولید آن ها در کارخانه های تولید کننده کارتن از 2 لایه بیشتر استفاده می گردد از مقاومت بیشتری هم برخوردار می باشند و دارای توانایی انعطاف پذیری و بازیافت و همچنین توانایی حمل وسایل سنگین هستند؛ به همین خاطر به منظور اسباب کشی و انباز کردن اجسام بزرگ آن هم برای طولانی مدت بسیار مفید می باشند و مورد استقبال قرار گرفته اند. از کارتن های 5 لایه که بنا به نظر مشتری تولید می گردد؛ اغلب برای کارتن های لوازم خانگی، کارتن تخم مرغ، کارتن قطعات صنعتی، کارتن مرغداری و غیره استفاده می شود.

کارتن های 5 لایه

ششم، کارتن های فلوت B:

دندانه های فلوت B نسبت به فلوت A از ارتفاع کمتری برخوردارند. از این فلوت به منظور بسته بندی محصولات بزرگ و شکستنی استفاده می نمایند. از آن جایی که این فلوت با فلوت C ترکیب می گردد به آن فلوت ترکیبی نیز گفته می شود.

هفتم، کارتن های فلوت C:

از این نوع کارتن در بسته بندی های دارویی و محصولات الکترونیکی و ساختمانی به کار گرفته می شود؛ چون که ضخامت آن بین فلوت های A و B قرار دارد.

هشتم، کارتن فلوت  E:

کارتن هایی که فلوت E دارند از ضخامت پایینی برخوردارند و همچنین سطح شان صاف است که در صنعت چاپ بسیار مناسب است. از این فلوت به منظور بسته بندی های مواد غذایی مثل پیتزا، دارو و غیره استفاده می شوند. از این نوع فلوت به تنهایی استفاده می گردد؛ اما آن هایی که تولید کننده کارتن می باشند این فلوت را  با دیگر فلوت ها ترکیب می نمایند و از آن ها در ساخت کارتن های 3 لایه و 5 لایه استفاده می نمایند.