بسته بندی و ارسال کالا

از زمان های گذشته تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا، محصولات خود را به روش های گوناگون بسته بندی و ارسال می‌کردند. ارسال کالا توسط حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی که در بین آنها حمل و نقل زمینی زیر شاخه های متعددی را دارا می باشد. بسته ‌بندی و ارسال کالا در کشورهای پیشرفته از مهم‌ترین مراحل تولید و در نهایت فروش‌ محصول است. به طور قطع همه می‌دانیم که کارتن سازی و شکل بسته ‌بندی جذاب و حرفه‌ای در صنایع تولیدی، تاثیر مستقیمی بر سلامت نهایی محصول، افزایش فروش و همچنین برندینگ دارد.

شاید برایتان مفید باشد : پاکت پستی اختصاصی

در کشورهای پیشرفته، بسته ‌بندی از مهم‌ ترین مراحل تولید و در نهایت فروش‌ محصول است. بسته‌ بندی مناسب قادر است محصول شما را متمایز از سایر رقبا و به شکلی جذاب به نمایش بگذارد و شکی نیست که برگ برنده‌ای در مسیر دشوار ایجاد برندینگ تجاری محصول شما خواهد بود. همچنین یک کارتن سازی و بسته ‌بندی اصولی و استاندارد، سلامت، کیفیت و ماندگاری محصول را نیز تضمین می‌نماید. با وجود اینکه در سال‌های اخیر ورود بسته‌ بندی‌هایی از جنس پلیمر یا پلاستیک نقش پررنگی را در این صنعت ایفا کرده است اما همچنان کارتن سازی به خصوص برای بسته‌بندی‌های مادر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است زیرا امکان حمل و انبارداری را بسیار راحت ‌تر می‌کند.

اهمیت بسته‌بندی و کارتن سازی

یکی از رایج ‌ترین اشتباهاتی که تولید کنندگان در عرضه محصول خود دچار آن می‌شوند عدم استفاده از بسته ‌بندی صحیح و منحصر به فرد برای آن محصول است . کارتن سازی و بسته ‌بندی محصول از بهترین و تاثیرگذارترین استراتژ‌ی‌ها برای دیده شدن محصول و برند است. این استراتژی به مرور جزیی از هویت و شخصیت محصول  و برند تجاری نیز خواهد شد .

کارتن سازی مناسب محصول و در نهایت بسته بندی آن، نام تجاری محصول را منحصر به فرد خواهد کرد. در بازار رقابتی امروز هر فرد با یک نگاه می‌تواند برند با کیفیت را تشخیص دهد. برقراری ارتباط با محصول: ایجاد تمایز به واسطه یک بسته‌بندی و کارتن سازی درست محصولات و در نهایت تشخیص برند تجاری شما از سایرین منجر به برقراری ارتباط و اعتماد از طرف مشتریان با برند خواهد شد. افزایش میزان فروش: نقش یک بسته ‌بندی درست با رنگ، شکل و چاپ طرح درست بر تصمیم خریدار تاثیر مستقیم.

ویژگی‌هایی بسته‌بندی و کارتن سازی مناسب

بسته‌بندی مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ کارتن سازی مناسب برای یک محصول خاص باید چگونه باشد؟

به طور کلی می‌توانیم کارتن سازی مناسب و بسته‌بندی را از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد:

دیدگاه مشتری: بسته‌ بندی و کارتن به عنوان محافظ و نگهدارنده اصلی کالا باید دیده شود.

 دید بازرگانی: به عنوان برندینگ و هویت کالا باید به آن اهمیت داد.

بیشتر بخوانید  بازیافت انواع کارتن | مواد مورد استفاده در تولید جعبه ها

دید تولیدی: قیمت صرف شده برای بسته بندی نسبت به ارزش محصول را باید در نظر گرفت.

استفاده از تصاویر و نقوش مناسب

استفاده از تصاویر درست و مناسب می‌تواند تاثیر زیادی در طراحی بهتر بسته ‌بندی محصول داشته باشد. این اصل در بسته بندی با پلاستیک شفاف کمتر اهمیت دارد، اما در جعبه و کارتن سازی که محصول داخل آن مشخص نیست، بسیار پر اهمیت است. با استفاده از تصاویر جذاب و خاص بر روی جعبه مقوایی می‌تواند به مانند ترکیدن یک بمب، تمام توجهات را به خود جلب کند.

خلاقیت در بسته‌بندی: خلاقیت و ایجاد تمایز از دیگر بسته‌بندی ها و وجود گرافیک جذاب می‌تواند محصول شما را در نظر مشتری با ارزش‌تر کند و امکان خرید مصرف کننده را نیز بالاتر ببرد.

بهداشت محصول: کارتن و یا جعبه محصول باید طوری طراحی شود که بهداشت و ماندگاری سالم‌تر محصول را تضمین نمایند.

حفاظت: کارتن سازی برای محصولات مختلف باید به شکلی انجام گیرد که امکان حفاظت و انبارداری آسان‌تر را فراهم نماید. به طور که چه در مسیر حمل و چه برای قرارگیری در انبار از تخریب و آسیب به بسته‌بندی جلوگیری به عمل آید.

درج دستورالعمل: کارتن محصول باید به طور طراحی شود تا به راحتی بتوان دستورالعمل نگهداری، مواد سازنده و استانداردها بر روی آن قابل درج باشد.

سهولت در باز کردن: استفاده از کارتن سازی در بسته‌بندی‌ها باید به طور انجام شود که به راحتی و بدون نیاز به وسیله‌ای برای برش آن قابل باز شدن باشد. همچنین اگر امکانی فراهم شود که در صورتی که مصرف‌کننده بتواند دوباره جعبه مقوایی باز شده را به راحتی ببندد یک امتیاز ویژه برای بسته‌بندی محسوب خواهد شد.

ارسال کالا

بسته بندی تاثیر بالایی در جذب مشتریان جدید دارد. همانطور که می‌دانید جذب مشتری به معنای فروش بیشتر مجموعه و در نهایت سود بسیار بالای برند شما است. از بسته بندی می‌توان به عنوان ابزاری جهت بازاریابی محصولات خود استفاده کرد.

بسته بندی انواع محصولات برای حمل آسان‌تر و سالم رساندن محصول به دست مشتری ‌نهایی استفاده می‌شود؛

 استفاده از بسته بندی می‌تواند فرصتی بزرگ برای افزایش فروش مجموعه‌ی شما باشد.

بر اساس نظرسنجی و تحقیقات اخیر، 72 درصد از افراد، تاثیر طراحی و کیفیت بسته بندی بر روی تصمیمات خرید خود را تایید کردند.

اگر برای طراحی بسته بندی محصول خود از ایده‌های خلاقانه استفاده نکنید، در واقع فرصت تبلیغات، بازاریابی و در نهایت فروش بیشتر مجموعه‌ی خود را از دست داده‌اید.

انواع هارد باکس های ارزان

اهمیت بسته بندی در فروش

یکی از نقش‌های مهم و کاربردی که بسته بندی دارد، محافظت از محصولات داخل بسته بندی از زمان ارسال و حمل آن، تا لحظه‌ی تحویل به مشتری است.

اگر محصول هنگام تحویل به مشتری آسیب ببیند، علاوه بر اینکه به اعتماد مشتری آسیب زده می شود، مجبور به تعویض، جایگزینی یا عودت دادن هزینه‌ی محصول نیزهستید.

بیشتر بخوانید  بازیافت انواع کارتن | مواد مورد استفاده در تولید جعبه ها

طراحی بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که به راحتی باز شود، این‌کار باعث می‌شود مشتری تجربه‌ بهتری از پکیجینگ برند داشته باشد.

استفاده از بسته بندی اختصاصی و منحصر به فرد باعث می‌شود محصولات برند در ذهن مشتریان ماندگار شود.

بسته بندی باید از طریق متن، تصاویر و… اطلاعات کافی را به مشتری ارائه دهد تا مصرف کننده بتواند به سرعت تشخیص دهد که چه چیزی داخل بسته وجود دارد.

استفاده از رنگ مناسب و متفاوت می‌تواند برای درک بهتر محصول توسط مشتری تاثیرگذار و برای برند مفید باشد.

بسته بندی‌هایی که از لوگو، رنگ‌ها و فونت مربوط به برند استفاده می‌کنند، به مشتری کمک می‌کند تا برند شما را راحت‌تر شناسایی کنند.

استفاده از لوگو، رنگ‌ها و فونت مناسب و مرتبط با برند در بسته بندی اختصاصی می‌تواند به مشتریان جدید کمک کند تا با برند شما آشنا شوند و به راحتی با محصولات ارتباط برقرار کنند.

بسته بندی باید با برند شرکتی که محصول را می‌فروشد، مطابقت داشته باشد، چون بسته بندی یک فرصت عالی برای برندینگ و تبلیغات است.

نیاز امروز صنعت حمل و نقل به بسته بندی

امروزه بسیاری از کالاها توسط پست و شرکت‌های مشابه مثل تیپاکس و چاپار و غیره ارسال می شوند که این روش مستلزم بسته بندی تعریف شده از سوی شرکت های پستی است .

شرکت پست جمهوری اسلامی جهت ارسال کالاهای مشتریان از کارتن پستی و پاکت پستی استفاده می کند که کارتن های پستی در ۹ سایز مختلف کارتن پستی سایز یک ، کارتن پستی سایز ۲ ، کارتن پستی سایز ۳ ، کارتن پستی سایز ۴ ، کارتن پستی سایز ۵ ، کارتن پستی سایز ۶ ، کارتن پستی سایز ۷ ، کارتن پستی سایز ۸ ، کارتن پستی سایز ۹ استفاده می کند و همچنین از پاکت هایی از قبیل پاکت پستی حبابدار A3 , پاکت حبابدار B4 , پاکت حبابدار A4 , پاکت حبابدار A5 , پاکت حبابدار ملخی و پاکت متالایز A3 , پاکت متالایز B4 , پاکت متالایز A4 , پاکت متالایز A5 , پاکت متالایز ملخی , جهت ارسال انواع پوشاک و اجناسی که به صورت اینترنتی و از طریق سایت‌های فروشگاهی آنلاین و اینستاگرام با روش‌های مختلف تبلیغاتی فروش می‌روند ، و در نهایت از طریق پست یا تیپاکس و شرکت های دیگر بدست مصرف کننده میرسند.

طیف وسیع نیازهای بسته بندی در مراسلات

در این بین ، برخی از فروشندگان اجناس مختلف نیاز به کارتن های خارج از استاندارد تعریف شده پست دارند ، مثل کارتن های کیبوردی در سایز های مختلف و یا جعبه کفش و همینطور کارتن هایی که با چاپ اختصاصی لوگو فروشگاه خودشان به پست تحویل داده میشود.