انواع بسته‌بندی کالا

واضح است که بسته‌بندی کالا، نقش زیادی در حفظ ارزش یک محصول و معرفی برند ایفا می‌کند و به‌طور کلی، صنعت بسته‌بندی در سال‌های گذشته در مقایسه با نوآوری‌های مداوم در فناوری حمل‌ونقل، واقعاً تغییر زیادی نکرده است. شاید شما هم هنگام خرید یک محصول در نظرات آن پیج یا سایت دیده باشید که بیشتر کاربران از بسته‌بندی محصولات راضی نیستند. شکایت‌های زیادی هم درخصوص نوع بسته‌بندی و سالم به مقصد نرسیدن محصول از فروشگاه‌ها و مراکز فروش بزرگی چون دیجی‌کالا از سوی کاربران در سال‌های گذشته بوده است. با وجود تمام تنوع بالای بسته‌بندی‌های موجود در بازار امروز، انتخاب مناسب‌ترین نوع بسته‌بندی برای محصول شما اغلب دشوار است. بیایید در این مقاله نگاهی به انواع بسته‌بندی کالا بیندازیم که می‌توانید برای بهبود محصول و تجربه‌ی مشتری خود استفاده کنید! نقش اصلی بسته‌بندی محافظت از محصول، هنگام ارسال آن از نقطه‌ی A ( کارخانه، پیج، تولیدی، انبار) تا نقطه‌ی  B(مقصد مشتری) است. اما این تنها وظیفه‌ی آن نیست. طرح‌های بسته‌بندی همچنین به‌عنوان یک رسانه‌ی تبلیغاتی عمل می‌کنند و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهند تا محصولات خود را با کلمات، رنگ‌ها و طراحی زیبا تبلیغ کنند. بسته‌بندی حتی می‌تواند عمر مفید یک محصول را افزایش دهد. علاوه‌براین، بسته‌بندی بازتابی از بودجه‌ی سازنده، تکنیک تبلیغاتی و آگاهی محیطی او از نیاز و سلیقه‌ی کاربر است.

بسته‌بندی محصول تأثیر مستقیمی بر چندین جنبه از یک تجارت دارد. به مردم کمک می‌کند محصول را شناسایی کنند، از محصول محافظت می‌کند و مشتریان را جذب می‌کند. 72 درصد از مشتریان هنگام خرید تحت تأثیر بسته‌بندی محصول قرار می‌گیرند. ازاین‌رو لازم است کسب‌وکارها انواع بسته‌بندی کالا را بشناسند تا بتوانند بسته‌بندی مناسب را برای محصولات خود انتخاب کنند.

لایه‌های بسته‌بندی

قبل از این‌که انواع بسته‌بندی کالا را بررسی کنید، باید لایه‌های بسته‌بندی را بشناسید. هر لایه هدف متفاوتی را دنبال می‌کند. درک هدف هر لایه برای انتخاب نوع بسته‌بندی مناسب برای محصولات شما ضروری است.

بسته‌بندی اولیه

این لایه از بسته‌بندی محصول در تماس مستقیم با محصول است. هدف از این نوع بسته‌بندی شامل، محافظت و برندینگ محصول است. طراحی بسته‌بندی محصول این لایه نیز شامل اطلاعات محصول و نشان‌گر هویت می‌باشد.

مواد بسته‌بندی این لایه باید با محصول سازگار باشد. در برخی موارد بسته‌بندی اولیه دارای لایه‌های محافظ نیز می‌باشد. به‌عنوان‌‌مثال، کالاهای بسته‌بندی شده در جعبه مانند شیر و آبمیوه‌ها دارای لایه‌ای هستند که مایع را از جعبه‌ی مقوایی جدا می‌کند.

بسته‌بندی ثانویه

این لایه از طراحی بسته‌بندی محصول برای افزودن محافظت بیشتر به محصول استفاده می‌شود. از بسته‌بندی ثانویه نیز برای ایجاد واحدهای محصول استفاده می‌شود. چنین جعبه‌های بسته‌بندی محصول ممکن است حاوی اقلام مختلف یا مقدار مشخصی از یک محصول باشد.

به‌عنوان‌مثال، کالاهای بسته‌بندی کیسه‌ای مانند چیپس دارای چیپس‌های متعدد در یک کیسه هستند. از سوی دیگر، جعبه‌های بسته‌بندی محصولات تلفن همراه حاوی چندین اقلام مختلف مانند هدفون، شارژر، دفترچه‌ی راهنمای کاربر و غیره است.

بسته‌بندی حمل‌ونقل

این لایه از بسته‌بندی محصول برای محافظت از کالا در هنگام حمل‌ونقل و ارسال آن است. همچنین سازماندهی و رسیدگی به مقادیر زیادی از محصولات را به‌طور هم‌زمان آسان می‌کند. انواع مواد مورد استفاده برای بسته‌بندی حمل‌ونقل به محصولات و شرایط آن بستگی دارد.

به‌عنوان‌مثال، جعبه‌های بسته‌بندی محصولات راه‌راه برای حمل‌ونقل جاده‌ای و انبارداری استفاده می‌شود، درحالی‌که کانتینرهای حمل‌ونقل برای حمل‌ونقل دریایی استفاده می‌شود.

انواع بسته‌‌بندی

در زیر انواع بسته‌بندی‌هایی که می‌توانید برای محصولات خود استفاده کنید آورده شده است.

 

جعبه‌ها

جعبه‌ها متنوع‌ترین نوع بسته‌بندی هستند و در اشکال مختلف برای محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. جعبه‌ها را می‌توان برای تمام لایه‌های بسته‌بندی استفاده کرد. آن‌ها می‌توانند عملکردهای مختلفی را براساس طراحی و مواد به‌کاررفته در تولید خود انجام دهند. آن‌ها همچنین در بین مشتریان در مقایسه با سایر انواع رایج بسته‌بندی بسیار محبوب و البته برای شمامقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود.

جعبه‌های کاغذ، مقوایی سفت‌وسخت معمولاً برای بسته‌بندی اولیه و ثانویه استفاده می‌شوند. این نوع بسته‌بندی‌ها ارزان هستند و با عنوان بسته‌بندی محصولات سازگار با محیط زیست شناخته می‌شوند. اما، این نوع بسته‌ها درجه ایمنی محدودی را ارائه می‌دهند. بنابراین فقط برای محصولات کوچک قابل استفاده هستند. برای محافظت بیشتر، می‌توانید از مقوای ضخیم‌تر و پلاستیک‌های سفت‌وسخت استفاده کنید. آن‌ها همچنین برای کالاهای حاوی مواد مایع خیلی خوب نیستند. اگر می‌خواهید از جعبه‌هایی برای محتوای محصولات مایع استفاده کنید، به لایه‌های اضافی درون جعبه نیاز دارید. این نوع بسته‌بندی را می‌توانید با جعبه آبمیوه و بسته‌های تترا شیر مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید  هاردباکس تبلیغاتی

جعبه‌های بسته‌بندی محصولات اولیه و ثانویه با عناصر گرافیکی و طراحی تزئین شده‌اند تا درک مخاطب را از برند محصول بیشتر کنند. همچنین می‌توانید با استفاده ‌از مواد ظریف‌تر برای ساخت جعبه‌ها، جذابیت کالاهای بسته‌بندی شده را افزایش دهید. برخی از تولیدکنندگان نیز از جعبه‌های چوبی و فلزی برای زیباتر و خاص‌تر بودن محصولات خود به‌خصوص کالاهای لوکس استفاده می‌کنند.

انواع جعبه‌ها

از طرف دیگر، جعبه‌های بسته‌بندی حمل‌ونقل فقط بر روی محافظت از کالا تمرکز می‌کنند. بسته به نوع حمل‌ونقل و شرایط نگهداری، می‌توانید از انواع جعبه‌ی بسته‌بندی محصولات استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر بسته‌بندی سبک است و رطوبت آن را تهدید نمی‌کند، می‌توانید از جعبه‌های مقوایی استفاده کنید. درمورد حمل‌ونقل آبی، بسته‌بندی حمل‌ونقل باید قوی‌تر باشد زیرا باید از یک سفر طولانی و دشوار جان سالم به‌ در ببرد. ازاین‌رو، کانتینرها (یعنی جعبه‌های فلزی) برای حمل بار استفاده می‌شوند.

کیف و کیسه

کیسه‌ها و گونی‌ها نیز از انواع بسته‌بندی پرکاربرد هستند. درحالی‌که اکثر مشتریان جعبه‌ها را برای بسته‌بندی محصولات ترجیح می‌دهند، برخی از افراد نیز کیسه‌های بافته شده را ترجیح می‌دهند. مانند جعبه‌های بسته‌بندی محصول، از این جعبه‌ها می‌توان برای بسته‌بندی اولیه، ثانویه و حمل‌ونقل استفاده کرد. اما کالاهای بسته‌بندی کیسه‌ای معمولاً دارای موانع اندازه و وزن هستند. این نوع بسته‌بندی معمولا برای محصولات کوچک و سبک استفاده می‌شود. به‌عنوان بسته‌بندی اولیه، محصولات کوچک را در مقادیر زیاد می‌بینید که با کیسه، بسته‌بندی شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، شکلات‌ها و سایر شیرینی‌ها اغلب در کیسه‌های مهروموم شده بسته‌بندی می‌شوند. البته در مواردی کیسه‌های مقاوم برای محصولاتی چون غلات و برنج هم استفاده می‌شوند.

به‌عنوان بسته‌بندی ثانویه، این قالب مواد بسته‌بندی کیسه‌ای معمولاً منسوجاتی مانند پنبه، کانوا، ابریشم و غیره را پوشش می‌دهند. کیسه‌ها همچنین به‌عنوان بسته‌بندی ثانویه برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی نیز عمل به‌کار می‌روند. مردم از کیسه‌های پلاستیکی، کاغذی و پارچه‌ای برای حمل محصولات از فروشگاه‌های خرده‌فروشی استفاده می‌کنند. برای بسته‌بندی کالا جهت حمل‌ونقل از کیسه و گونی نیز استفاده می‌شود. مواد بسته‌بندی مورد استفاده برای این کیسه‌ها شامل کاغذ، منسوجات و پلاستیک است. پوشه‌های پیک، پاکت‌ها و پست‌های حباب‌دار همگی نمونه‌هایی از کیسه‌هایی هستند که برای نگهداری و حمل‌ونقل استفاده می‌شوند. بسته‌بندی حباب‌دار یکی از شناخته‌شده‌ترین مواد بسته‌بندی است. از این‌ها برای تحویل یا حمل اقلام شکننده استفاده می‌شود. روکش‌های حباب‌دار پوشش‌های پلاستیکی هستند که با کیسه‌های هوای کوچک پر شده‌اند. روکش حباب‌دار به‌عنوان یک بالشتک عمل می‌کند و از اقلام ظریف محافظت می‌کند. کمتر کودکی است که بعد از گرفتن یک بسته دارای بسته‌بندی حباب‌دار شروع به ترکاندن حباب‌های کوچک آن نکرده باشد به‌همین‌سبب مطمئنا این نوع بسته‌بندی را می‌شناسید. محافظت می‌کنند بلکه استفاده از محصول را بسیار راحت می‌کنند.

بطری، لوله و قوطی

بطری‌ها، لوله‌ها و قوطی‌ها انواع رایج بسته‌بندی در صنایع غذایی و نوشیدنی، داروسازی، مراقبت‌های بهداشتی، آرایشی و بهداشتی و صنایع FMCG هستند. آن‌ها اغلب به‌عنوان بسته‌بندی اولیه برای محصولات مایع، نیمه‌مایع و بخار استفاده می‌شوند. بطری‌های عطر، بطری نوشیدنی‌های گازدار، شیشه ترشی، تیوپ خمیردندان و قوطی ماهی‌تن نمونه‌هایی از این نوع بسته‌بندی هستند. متداول‌ترین مواد مورد استفاده برای این نوع بسته‌بندی‌ها شامل پلاستیک، شیشه و فلز است. این مواد بسته‌بندی می‌توانند حاوی محصول‌های فاسدشدنی باشند و از آن در برابر خطرات محیطی مانند دما و رطوبت محافظت کنند. این نوع بسته‌بندی بیشتر برای بسته‌بندی اولیه استفاده می‌شود. بااین‌حال، برخی از محصولات از آن برای بسته‌بندی ثانویه نیز استفاده می‌کنند.

 

بسته‌بندی حفاظتی

بسته‌بندی محافظ به لایه‌هایی اطلاق می‌شود که صرفاً به‌منظور محافظت از محصول در برابر خطرات خارجی مانند ضربه، لرزش، عوامل محیطی و غیره تولید شده است.  برخی از رایج‌ترین انواع بسته‌بندی محافظ شامل بسته‌بندی کارتنی، روکش‌های حباب‌دار، تراشه‌های چوبی، الیاف، برش‌های مقوایی و بالشتک‌های فوم هستند. این نوع مواد معمولاً برای بسته‌بندی اولیه استفاده نمی‌شوند. اما به‌طور گسترده‌ای برای بسته‌بندی ثانویه و حمل‌ونقل استفاده می‌شود. این مواد بسته‌بندی از محصول در هنگام جابه‌جایی، نگهداری و حمل‌ونقل محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید  نحوه تولید انواع جعبه مقوایی | تولید انواع جعبه

اهمیت بسته‌بندی مناسب کالا

فرض کنید در حال اداره‌ی یک رستوران هستید و برخی از مشتریان شما غذای آماده بیرون‌بر سفارش می‌دهند. چگونه می‌خواهید غذا را بسته‌بندی کنید؟ جواب ظرف است. در این‌جا، ظرف، بسته‌بندی است که برای تحویل غذا از آن استفاده می‌کنید. واضح است که انواع مختلفی از مواد بسته‌بندی برای اطمینان از ایمنی بسته‌ی مورد نیاز وجود دارد. اهمیت بسته‌بندی محصولات در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • حفاظت از کالا
  • تبلیغ برند
  • اعتمادسازی
  • جلب رضایت مشتری
  • جذب مشتری بیشتر‌

انواع بسته‌بندی اولیه

برای مشاغلی که اقلام فاسدشدنی تولید می‌کنند، بسته‌بندی اولیه بسیار مهم است. صنایع یا کارخانه‌هایی که داروها، اقلام غذایی، نوشیدنی‌ها و سایر اقلام فاسدشدنی تولید می‌کنند، برای محافظت از اقلام به بسته‌بندی فشرده نیاز دارند. انواع مختلفی از مواد بسته‌بندی وجود دارد که در بسته‌بندی‌های اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این‌جا بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

 کیسه‌های چندلایه

کیسه‌های چندلایه از پلاستیک یا پلیمر بسیار نازک ساخته شده‌اند. آن‌ها یک چسب مخصوص در انتهای قسمت باز بسته‌بندی دارند که به گرما واکنش نشان می‌دهد و مهروموم می‌شود. برای استفاده از کیسه‌های لمینت ‌شده نیاز به تجهیزات خاصی برای لمینیت وجود دارد.

ظروف پلاستیکی

این نوع مواد بسته‌بندی بیشتر در مشاغل مربوط به موادغذایی رایج است. بیشتر این ظروف پلاستیکی قابل استفاده مجدد هستند.

محصولات ترموفرم ‌شده

این نوع بسته‌بندی که از ترموپلاستیک ساخته شده است، عمدتاً برای اقلام الکترونیکی استفاده می‌شود. ترموپلاستیک‌ها گرم می‌شوند و به شکل‌های خاص برای محصولات و تجهیزات فرعی آن‌ها قالب‌گیری می‌شوند.

قوطی کنسرو

قوطی‌های حلبی مواد بسته‌بندی چندمنظوره هستند که در بسیاری از انواع مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرند. کنسرو، آبمیوه و سایر نوشیدنی‌ها بیشتر در قوطی‌های حلبی عرضه می‌شوند.

کاغذ روغنی یا پوستی

کاغذهای روغنی به‌عنوان کاغذ پخت یا کاغذ نانوایی نیز شناخته می‌شوند و در صنعت نانوایی کاربرد فراوانی دارند. مافین‌ها، کره و بسیاری از موادغذایی دیگر قبل از بسته‌بندی در کاغذهای روغنی پیچیده می‌شوند. ماده‌ی پخته‌ شده به کاغذ نمی‌چسبد و به‌راحتی بیرون می‌آید.

کیسه‌های کاغذی یا کاغذ با قابلیت ضدجذب رطوبت

این نوع بسته‌بندی‌های اولیه به‌نظر شبیه کیسه‌های کاغذی، کاغذهایی با قابلیت ضدآب‌ورطوبت هستند، این‌ها مواد بسته‌بندی زیست‌تخریب‌پذیر هستند که قابل چاپ نیز می‌باشند.

لوله‌های چندلایه – لمینت

لوله‌های لمینت شده یا لامیتوب‌ها در برابر روغن و حرارت مقاومت دارند. این‌ها در درجه‌ی اول برای بسته‌بندی خمیر یا پماد استفاده می‌شوند. به‌طورکلی این نوع بسته‌بندی در یک طرف دارای آب‌بندی حرارتی و در طرف دیگر دارای درپوش است.

این نوع بسته‌بندی کالای اولیه رایج‌ترین نوع بسته‌بندی است که ممکن است پیدا کنید. این‌ها چیزی جز جعبه‌های کاغذی اولیه نیستند. گاهی اوقات، آن‌ها با لایه‌ی بیرونی ضدآب  ارائه می‌شوند که از محصول در برابر رطوبت محافظت می‌کند.

کیسه‌های رتورت

کیسه‌های رتورت ترکیبی از پلاستیک و فلز هستند. اساسا، این نوع پلاستیک‌های متالیزه هم دارای انعطاف‌پذیری و هم مستحکم می‌باشند.

فویل کاغذ

فویل کاغذی، کاغذهای فلزی هستند. این نوع بسته‌بندی به‌عنوان بسته‌بندی شکلات، بشقاب و بسته‌بندی موادغذایی استفاده می‌شود و مقرون‌به‌صرفه نیز می‌باشند.

قوطی کامپوزیت

اگر تابه‌حال یک بسته چیپس پرینگل یا یک بطری رانی خریده باشید، می‌دانید  که آن‌ها در قوطی‌های کامپوزیت عرضه می‌شدند. این نوع بسته‌بندی دارای لایه‌های متعدد برای استحکام و حفاظت بیشتر از محصول است.

ظروف شیشه‌ای

ظروف شیشه‌ای کلاسیک برای بسته‌بندی موادغذایی، ترشی، پودرهای مکمل، آب‌غوره، نوشیدنی، مربا و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. بااین‌حال، آن‌ها بسیار شکننده هستند و اغلب به لایه‌ی دیگری از انواع بسته‌بندی کالا نیاز دارند.

گونی یا کیسه‌ی بافته‌ شده

این نوع بسته‌بندی کالا یک ماده‌ی بسته‌بندی است که برنج، سیب‌زمینی، غلات، حبوبات و… در آن بسته‌بندی می‌شوند.

ظروف فله متوسط ​​

این نوع بسته‌بندی، برای مواد سنگین استفاده می‌شود. ظروف فله متوسط ​​مثل قوطی‌های روغن می‌توانند تا 1000 کیلوگرم را حمل کنند و یا به‌عنوان کیسه‌ی شن، کیسه‌ی سیمان، بسته‌بندی کود، محصولات غذایی و غیره استفاده می‌شوند.

نتیجه

برای محصولات مختلف به انواع بسته‌بندی نیاز دارید. هر نوع بسته‌بندی مزایا و معایب خاص خود را دارد. شما باید فرم و انواع مواد مناسب را برای بسته‌بندی محصول خود انتخاب کنید.